HUSMANSKOSTENS DAG 26 februari – ETT UPPROP FÖR DET SVENSKA MATARVET!

Manifest

Vi instiftar nu ett upprop för att lansera - Husmanskosten Dag – den 26 februari.

Första genomförande avser vi ska ske kommande februari 2025 och ska därefter vara en årlig landsomfattande samling och givet datum i Sveriges temakalender.

Ambitionen med Husmanskostens Dag är att årligen samla ett brett engagemang i alla forum där måltider skapas och avnjuts. Med det avses allt från dagligvaruhandeln som inspirerar till familjemåltiden, hos alla barn i landets skolor, i matsalarna på svenska företag och i omsorgen till givetvis på alla restauranger i vårt avlånga land. En dag då vi alla njuter och hyllar den svenska husmanskosten.

Syftet med engagemanget är att en dag om året kraftsamla i en landsomfattande hyllning till vårt svenska matarv. Det är viktigt att bibehålla och säkerställa framtida intresse och innebörden av svensk husmanskost. 26 februari är dagen då husmanskosten kommer på allas läppar i dubbel bemärkelse.

genomförande

Genomförande av Husmanskostens Dag skall vara enkelt för alla som engagerar sig. Vilken eller vilka husmanskosträtter man lokalt vill framhålla är fritt och det gäller även på vilket sätt man väljer att genomföra sin lokala aktivitet. Det viktiga är att det genomförs och att genuin, vällagad, svensk husmanskost årligen den 26 februari kommer i fokus över vårt avlånga land.

Lansering sker bla genom att ett manifest skickas ut till 100 inflytelserika kockar, krögare och restaurangaktörer. Manifestets avsändare är initiativtagare och stödjande partners. Mottagarna konfirmerar sitt engagemang genom att symboliskt signera och återsända kopia av manifestet. Enda förpliktelsen är att engagera sin verksamhet årligen den 26 februari i någon för verksamheten passande form.

Husmanskostens Dag skall bli en del av Sveriges temadagskalender och blir en även del av White Guides Mat-och Dryckeskalender. Manifest och mottagarnas engagemang kommer löpande att kommuniceras i bla White Guides digitala kanaler.

INITIATIVTAGARE OCH MEDVERKANDE

Gastronomiska Akademin, Måltidsakademin samt White Guide med sin nyinstiftade mat- och dryckeskalender är aktivt medverkande i uppropet och stödjer initiativet. Dessutom stöds initiativet av aktörer som Menigo och LRF och fler lär tillkomma. Pontus Frithiof med medarbetare är initiativtagare.

TOR STÅLHANDSKE FOUNDATION

Sedan tidigare har Tor Stålhandske Foundation instiftats. Det är en minnesfond som förvaltas av Pontus Frithiof med avsikt att hylla tidigare kollegan och medförfattaren av boken Husmanskost. Minnesfondens syfte är att belysa och främja goda insatser för svensk husmanskost och att lyfta restaurangbranschens arbetsgivaransvar, kunskap och insikter avseende psykisk ohälsa.

Goda engagemang och insatser kommer uppmärksammas via stipendier och diplom.

Kontaktpersoner:

marcus.ekman@pontusfrithiof.com
peter@whiteguide.com